paritext

تعرفه تبلیغاتتعرفه تبلیغات
الیاف کربنی چیست؟

الیاف کربنی رشته الیافی است که از حرارت دادن مواد آلی (ریون) که قسمت عمده ی آن کربن می باشد که با قرار دادن در محیط گازهای بی اثر بدست می اید. الیاف کربن مواد مختلفی از جمله  پلی اکریل نیتریل و قیر و … بدست می آید. الیاف کربن مشکی رنگ، غیر حلال در آب و بدون بو هستند. مقاومت بالایی در برابر اسید ها و باز ها و حلال های آلی دارند. الیاف کربن به شکل رول هایی به عرض ۵/۰ و طول ۱۰۰متر عرضه میشود. این الیاف به صورت یک جهته که در آن فیبر های کربن موازی با راستای صفر و دو جهته که در آن فیبر های کربنی در دو جهت صفر و نود برهم عمودند. الیاف کربن در زمینه‌های متعددی مانند تقویت، مقاوم سازی و تعمیر سازه‌ها، صنایع دفاعی، صنعت خودرو و بسیاری از صنایع مهم دیگر کاربرد دارد. الیافی که در ساخت کامپوزیت کربنی بکار می روند CFRP ها معمولا توسط عناصری به نام رزین‌های اپوکسی به اعضا و المان‌ها متصل شده و می‌توانند ظرفیت بارگذاری و مقاومت برشی و خمشی عناصر مختلف در سازه را افزایش دهند.

الیاف کربن
الیاف های کربن مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند، در نتیجه از جمله الیاف غیر قابل انفجار محسوب می شوند. سبک بودن الیاف کربن باعث می شود مقاومت و مدول داشته باشند که این همین امر سبب شده است که کاربرد گسترده ای در صنعت کامپوزیت و مقاوم سازی داشته باشد. بهترین مزایای الیاف کربنی مقاومت کششی بسیار بالای ان نسبت به وزن است. الیاف کربن در برابر اشعه X نفوذناپذیر است. رشته های الیاف کربن از فیبر کربنی ساخته می شود که در اشکال بلوری گوناگونی ساخته می شود. الیاف کربنیضریب الاستیک بالاتری نسبت به الیاف شیشه و کولار دارد. همچنین ضریب انبساط گرمایی الیاف کربن در دماهای مختلف کم است که این امر باعث میشود که اندازه ی الیاف کربن در دماهای مختلف ثابت و پایدار بماند. این الیاف کربنی با مدول الاستیسیته و مقاومت های کششی مختلف و با بافت های یک جهته و دو جهته برای بکارگیری در کامپوزیت و مقاوم سازی انواع سازه های بتنی تولید می گردد. صنعت هوافضا نخستین و در عین حال اصلی ترین مصرف کننده ی الیاف کربن است. زیرا این صنعت نیازمند موادی با وزن کم، سفتی و سختی زیاد، مقاومت بالا با ضریب انبساط حرارتی کم است.

منابع تولید الیاف کربن عبارت است
الیاف کربنی ساخته شده از گیاهان یا سلولوزی
الیاف کربنی ساخته شده از قیر
الیاف کربنی ساخته شده از پلی اکریل نیتریل(PAN)
در حال حاضر پیشروی الیاف کربنی ساخته شده از قیر و پلی اکریل نیتریل (PAN)بیشتر میباشد.

مقایسه ی الیاف کربنی ساخته شده از قیر و پلی اکریل نیتریل
الیاف مصنوعی ساخته شده از پلی اکریل نیتریل (PAN)مقاومت بسیار بالایی دارد ولی از لحاظ هزینه مقرون به صرفه نیست. الیاف ساخته شده از قیر که از تقطیر زغال سنگ بدست می آید نسبت به الیاف مصنوعی ارزان تر است اما از مقاومت و مدول پایین تری برخوردار است. هم چنین الیاف مصنوعی از مدول بالاتری برخوردار است که همین امر سبب می شود تا نسبت به الیاف کربنی ساخته شده از قیر تغییر طولی کمتری داشته باشد.

مراحل و نحوه ی ساخت الیاف کربنی از مواد پلی اکریل نیتریل
ریسش و یا Spining
در این مرحله پلی اکریل نیتریل ها را به صورت رشته در می اورند  و سپس در دستگاه های ریسش به صورت فیبر در خواهند امد.

اکسیداسیون و یا Oxidation
در این مرحله فیبر ها در زمان حدود ۲ ساعت در حضور هوا و یا گاز های مناسب تحت درجه حرارتی حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ درجه سانتیگراد قرار می گیرند، به این مرحله نیز مرحله ی تثبیت سازی می گویند.

کربونیزاسیون و یا Carbonization
در این مرحله فیبر های کربنی باید در محیطی راکد و در حضور گاز نیتروژن در درجه حرارت ۱۰۰۰ تا ۱۷۰۰ قرار می گیرند. بعد از این مرحله خواص فیبر ها از جمله مدول کششی ۲۰۰_۳۰۰ گیگاپاسکال،مقاومت فشاری ۳ گیگاپاسکال و مدول برشی نیز ۱۵ گیگاپاسکال خواهد شد.

گرافیتاسیون و یا Graphitation
در این مرحله نیز فیبر هایی که دارای مدول کششی بالایی هستند در کوره های مخصوص در محیطی راکد تحت درجه حرارت ۲۵۰۰_۳۰۰۰ قرار می گیرند. خواص فیبر ها از جمله مدول کششی ۵۰۰_۶۰۰ گیگاپاسکال،مقاومت فشاری ۱۶ گیگاپاسکال و مدول برشی نیز ۱۰ گیگاپاسکال خواهد شد.بعد از این مرحله قطر الی  اف کربن به ۵ الی ۷ میکرون می رسد.

مراحل و نحوه ی ساخت الیاف کربن از  قیر
مهمترین منابعی که از قیر مورد استفاده قرار می گیرد پلی وینیل کلراید،آسفالت و قطران زغال سنگ است.به دلیل ارزان بودن مواد اولیه و بازده ی بالای این روش تولید الیاف کربن از این روش مورد توجه بسیار قرار گرفته است.در این روش قیر به سرعت بالایی ریسیده می شود و همچنین به سرعت سرد می شود (ذوب ریسی) .پایداری الیاف کربن از طریق پیوند های عرضی در محیط اکسیده کننده حاصل می شود.

دسته بندی الیاف کربن
الیاف کربن با توجه به تعداد فیلامنت، استحکام در برابر حرارت و مدول الاستیک تقسیم بندی شده اند.

تقسیم بندی  الیاف کربن بر اساس تعداد فلامنت:

الیاف دارای تعداد فیلامنت کمتر از ۲۴۰۰۰ به اصطلاح TOW  به معنای کوچک و تعداد فیلامنت بیشتر از ۲۴۰۰۰ توو سنگین نام گرفته اند.

تقسیم بندی الیاف کربنی بر اساس مدول یانگ و یا الاستیک از مشخصات مکانیکی است به صورت :

الیاف با مدول الاستیسیته بسیار بالا بیشتر از ۵۴۰ گیگاپاسکال
الیاف با مدول الاستیسیته بالا بین ۳۵۰ تا ۴۵۰ گیگاپاسکال
الیاف با مدول الاستیسیته متوسط بین۲۵۰ تا ۳۵۰ گیگاپاسکال
الیاف با مدول الاستیسیته پایین و مقاومت کششی گسیختگی بالا که مدول کمتر از ۲۰۰۰گیگاپاسکال و مقاومت کششی بیشتر از ۳۰۰۰ مگا پاسکال
الیاف کربن با استحکام کششی بسیار بالا بیشتر از ۵۰۰۰ مگا پاسکال
تقسیم بندی می شود.

تقسیم بندی الیاف کربن بر اساس حرارت
الیاف MH   دمای عملیات حرارتی بالاتر از ۲۰۰۰ درجه سلسیوس
الیاف SH  دمای حدود ۱۵۰۰ درجه سلسیوس
الیاف TH  دمای کمتر از ۱۰۰۰ درجه سلسیوس
مزایای الیاف کربن
۱) نفوذ ناپذیر بودن الیاف کربن در برابر اشعه X و افزایش ظرفیت باربری

۲) مقاومت کششی و مدول الاستیسیته ی بسیار بالای الیاف کربن نسبت به وزن

۳) الیاف کربن رسانای برق هستند.

۴) ضریب انبساط گرمایی پایین الیاف کربن و بالا بودن ضریب الاستیک آن

۵) استحکام بالای خستگی الیاف کربن

۶)  تغییر طول بسیار پایین آن حدود ۱/۰

۷)  مقاوم در برابر محیط خورنده ی اسیدی و مواد شیمیایی

۸) الیاف کربن قوی تر از سایر مصالح سنتی مانند فولاد و ۷۰% سبکتر از فولاد است.

۹) الیاف کربن به دلیل وزن کم و دوام بیشتر جایگزین آلومینیوم در صنعت ساخت هواپیما شده اند.

۱۰)  قابلیت بافته شدن و تولید پارچه به دلیل انعطاف پذیر بودن الیاف کربن

۱۱)  الیاف کربن ۴ برابر بیشتر از فولاد و ۸ برابر بیشتر از آلومینیوم در تست کشش مقاومت دارد.

۱۲)  برخلاف سبک تر بودن الیاف کربن نسبت به سایر فلزات خم کردن ان دشوار تر است.

۱۳)  به دلیل بالا بودن انعطاف پذیری الیاف کربن می توان در زمینه ی مقاوم سازی از آن در سطوح منحنی به خصوص ستون دایره ای استفاده کرد.

۱۴)  افزایش ظرفیت باربری و افزایش مقاومت خمشی و برشی سازه

۱۵) الیاف کربن ضریب الاستیک بالایی نسبت به الیاف شیشه و کولار دارند.

معایب الیاف کربن
۱) کربن رسانای الکتریکی است که این امر سبب ایجاد اتصال کوتاه در قطعات غیر عایق می شود.

۲) پایین بودن مقاومت ضربه ای الیاف کربن در برابر ضربه ی ناگهانی

۳) قیمت الیاف کربن

۴) کرنش در شکست

۵) به دلیل تغییر طول محدود (حدود ۱/۰) الیافی ترد به حساب می آیند.

کاربرد الیاف کربن در صنعت عمران
یکی از روش ها برای مقاوم سازی و تعمیر ساختمان ها و سازه های بتنی استفاده از  مواد پلیمری است.به گونه ای که استفاده از انواع کامپوزیت ها از اواسط سال ۱۹۸۰ توجه مهندسین را به خود جلب کرده است. این سیستم نیز در سازه های چوبی، فولادی و بنایی کاربرد دارد. سیستم CFRP که از انواع کامپوزیت پر استفاده در صنعت ساختمان سازی است که در آن رشته ی الیافی از جنس کربن است. این سیستم یک جایگزین مناسب برای روش های تقویت سازه ها در قدیم مانند ژاکت فولادی و پوشش های بتنی است به صورتی که علاوه بر مقاوم سازی سازه باعث مقاومت سازه در برابر خورندگی، کاهش وزن سازه می گردد.

برخی از دلایل مقاوم سازی ساختمان عبارت است
مقاوم سازی لرزه ای برای رعایت الزامات آیین نامه های موجود
آسیب های وارده ناشی از تصادفات و یا شرایط محیطی
وجود اشتباه در طراحی اولیه
تغییر کاربری سازه
افزایش ظرفیت سازه ای
اعضای یک سازه امکان دارد به دلایل مختلفی از جمله نداشتن سختی، کمبود مقاومت، شکل پذیری و ماندگاری نیاز به مقاوم سازی داشته باشد. الیاف کربن و کامپوزیت های آن در مقاوم سازی ساختمان مسلح کاربرد زیادی دارد. استفاده از تیر کربنی باعث نازک شدن دیوار می شود در نتیجه استفاده بهینه از فضا می شود.مخلوط کردن الیاف کربن با آسفالت باعث می شود استحکام و ثبات ابعادی آن افزایش یابد.کربن قطر آسفالت را ۳۵/۰ کاهش می دهد و عمر آن را بیش از ۲ برابر می کند.

موارد کاربرد_الیاف کربن در دیگر صنایع
الیاف کربن در صنایع هوافضا
استفاده ی پرکاربرد در صنعت هوافضا به دلیل وزن کم و دوام بالاتر از آلومینیم
استفاده از الیاف کربن در ارتش به دلیل وزن پایین آن در ساخت هواپیما و هلیکوپتر به طوریکه یک قطعه از فیبر کربن یک سوم یک قطعه ی فولادی وزن دارد.
الیاف کربن در صنایع ورزشی
استفاده از الیاف کربن در ساخت تجهیزات ورزشی مانند راکت تنیس و کمان ها و …
الیاف کربن در صنایع خودروسازی
استفاده از الیاف کربن در صنعت خودروسازی برای ساخت اتاقک و قالب های صندلی
الیاف کربن در صنایع پزشکی
استفاده از این محصول در صنایع پزشکی و ساختن اندام مصنوعی بدلیل داشتن خاصیت رادیوسنتری بالا

استفاده از الیاف های کربنی در توربین های بادی به دلیل استحکام و دوام بالاتر نسبت به الیاف شیشه
استفاده از الیاف کربن برای کاهش الکتریسیته ی ساکن تولید شده در رایانه های لپ تاب و چاپگر ها به دلیل رسانا بودن الیاف کربن
شرایط نگهداری الیاف کربن
الیاف کربن باید در محیطی خشک دمای ۴ تا ۴۰ درجه سانتی گراد و دور از تابش نور خورشید نگهداری شود. 

 منبع : technopol.ir

برچسب‌ها :
سئو ، بهینه سازی سایت

پسئو و بهینه سازی سایت

سئو و بهینه سازی سایت 
سئوهاما

سئو ، اکثر ترافیک وب سایت توسط موتورهای جستجو گوگل، بینگ و یاهو به سایت ها هدایت می شود. اگر چه شبکه های اجتماعی هم میتوانند ترافیک برای سایت شما ایجاد کنند، ولی موتورهای جستجو، روش اصلی برای هدایت ترافیک برای اکثر کاربران اینترنت هستند. سئو یکی از موثرترین روش ها برای دیده شدن در موتورهای جستجو است. این درست است که آیا سایت شما محتوا، خدمات، محصولات، اطلاعات و یا هر چیز دیگری را فراهم می کند.

 

کلماتی که کاربران در جعبه جستجو تایپ می کنند، ارزش فوق العاده ای دارند. تجربه نشان داده است که ترافیک موتور جستجو می تواند دلیل موفق شودن (یا شکستن) یک سازمان باشد. ترافیک هدفمند به یک وب سایت می تواند تبلیغات، درآمد و مواجهه را مانند هیچ کانال بازاریابی ارائه دهد. سرمایه گذاری در جستجوگرها می تواند در مقایسه با سایر انواع بازاریابی و ارتقاء میزان بازدهی استثنایی داشته باشد.

چرا موتورهای جستجو نمیتوانند سایت من را بدون  سئو را تشخیص دهند؟

 

بهبود سایت

موتورهای جستجو هوشمند هستند، اما هنوز هم نیاز به کمک دارند. موتورهای جستجو اصلی همواره تلاش می کنند تا تکنولوژی خود را برای ردیابی وب عمیق تر و نتایج بهتر را برای کاربران به وجود بیاورند. با این حال، محدودیتی برای موتورهای جستجو وجود دارد. در حالی که سئو مناسب می تواند هزاران نفر از بازدید کنندگان شما را افزایش دهد و توجه بیشتری را به خود جلب کند، حرکت اشتباه می تواند سایت شما را در نتایج جستجوی خود پنهان کند.

 

علاوه بر ایجاد محتوای در دسترس برای موتورهای جستجو، سئو همچنین به ارتقاء رتبه بندی کمک می کند تا محتوا در آنجا قرار گیرد که جستجوگران آن را راحت تر پیدا کنند. آن دسته از شرکت هایی که انجام جستجوگرها ( seo ) را در نظر می گیرند، در بازدید کنندگان و مشتریان مورد نظر است.

 

اهداف سئو چیست ؟

همانطور که در بالا ذکر شد ، هدف سئو سایت بالا آوردن سایت در جستجو های مرتبط و طبیعی است . البته ممکن است سئو چند هفته یا چند ماه کار ببرد تا به هدف خود برسد . بهترین نتیجه ی سئو این است که سایت پس از جستجو طبیعی کلمه ی کلیدی در لینک اول تا سوم قرار گیرد ، این لینک ها بیشترین میزان کلیک را به خود اختصاص می دهند . به این ترتیب ترافیک و فروش به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت و همچنین تبلیغی برای کسب و کار محسوب می شود .

خدمات سئو

خدمات سئو و بهینه سازی سایت ، هر فعالیتی که در راستای بهبود سئوسایت شما (جایگاه) شما در نتایج جستجو انجام میشود خدمات سئو گفته میشود. هزینه خدمات سئو در واقع سرمایه گذاری شما برای بهبود کسب و کارتان میباشد

 

پشتیبانی سئو بعد از سئو جز مهمترین مباحث در زمینه سئو می باشد. پشتیبانی سئو شامل بخش های زیادی میباشد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.ابتدا باید بدانید پشتیبانی سئو چیست

پشتیبانی سئو چیست

پشتیبانی سئو به کارهای که توسط سئوکار انجام میگردد گفته میشود، این کارها شامل موارد زیر میگردد:

1- بهینه سازی مداوم سایت

             بهینه سازی مداوم سایت یعنی بروز رسانی سایت با توجه به الگوریتم های گوگل برای افزایش بازدید واقعی گوگل میباشد.

2-بررسی و آنالیز رقبا

   شما در جزیره زندگی نمی کنید و بدون داشتن رقیب سایت شما رشد نخواهد کرد ولی باید بدانید بهتر است با آنالیز دقیق رقبا سعی در بهتر کردن سایت خود کنیید.

3-تولید محتوا بصورت دوره ای

   بهتر است سایت خود را بصورت دوره ای از نظر محتوا بروز نگه دارید در پشتیبانی سئو بخشی از این کار توسط سئو کار انجام میشود ولی با توجه به اهمیت این کار سعی کنید بر محتوا با کیفیت نظارت دقیق داشته باشید.

4- لینک سازی

    لینک سازی یعنی ارتباط با دنیا با لینک سازی دقیق و اصولی سایت شما توسط ربات ها بیشتر دیده خواهد شد.

5-بررسی مداوم امنیت سایت

   این کار بیشتر مربوط به پشتیبانی وب سایت میباشد ولی باید بدانید بد نیست اگر سئو کار هستید گاهی به امنیت سایت هم نگاهی بی اندازید زیرا با یک اشتباه تمام زحمات شما در چند روز دان شدن سایت از بین خواهد رفت

حال که با سر فصل های پشتیبانی سئو آشنا شدید لازم است بدانید چه کسانی به پشتیبانی ساین نیاز دارند.

 

سئو ارزان

سئو ارزان یا فریب ، سئو ارزان زمانی معنی پیدا می کند، که بتوان برای قیمت سئو سایت تعرفه سئو مشخص کرد. با توجه به توضیحات گفته شده در آموزش سئو باید گفت قیمت گذاری خیلی سخت می باشد.

با توجه به توضیح گفته شده در واقع سئو قیمت دقیقی ندارد که بتوان برای آن ارزان یا سئو گران مشخص کرد. قیمت سئو سایت به عوامل مختلفی بستگی دارد یکی از این عوامل سئوکار میباشد.

سئوکار باتوجه به سختی کلمات نوع بهینه سازی سایت تعیین می کند سئو شما سئو ارزان هست یا سئو گران که باز هم دقیق نمیتوان برای سئو قیمت تعیین کرد.

پکیج های سئو

این پکیج ها که در سال های اخیر باب شده برای سئو کاران مبتدی می باشد پکیج سئو یعنی محدود کردن حق مشتری !

پکیچ سئو بیشتر در سئو وردپرس کاربرد دارد دلیلش هم این است که سئو وردپرس محدود شده به تولید محتوا و افزونه یوست سئو (Yoast SEO) برای سایت وردپرسی که باید گفت یوست در واقع یه چک لیست سئو میباشد که برای سادگی کار ساخته شده است.

خرید سئو

جدیدا در خیلی سایت ها شاهد این هستیم که مواردی مبنی بر خرید سئو درج شده است. همانطور در مقاله قیمت سئو سایت گفته شده است. سئو کالا یا خدمات قابل فروش نیست.

زیرا سئو یک فعالیت است با سه طرف، طرف اول کارفرما طرف دوم گوگل طرف سوم سئو کار شما نمیتوانید چیزی را خرید و فروش کنید که طرف سوم در آن حضور ندارد.

اما میتوانید با توجه به آموزش سئو و کمک از یک سئو کار سایت خود را به هزینه مناسبی بهینه سازی کنید. که این عمل کاملا به نفع شما میباشد.

منبع : سئوهاما

برچسب‌ها :
کدام میوه و سبزیجات فیبر بیشتری دارد؟

میوه‌ها و سبزیجات با افزایش حرکات روده، دفع راحت‌تری داشته و شما را از شر یبوست و همورویید (بواسیر) ناشی از آن نجات می‌دهد.

به گزارش گروه ترجمه سرویس علم و فناوری ایمنا متخصصان تغذیه همواره توصیه می‌کنند که همراه غذا از میوه و سبزیجات هم غافل نشوید. میوه‌ها و سبزیجات با افزایش حرکات روده، دفع راحت‌تری داشته و شما را از شر یبوست و همورویید (بواسیر) ناشی از آن نجات می‌دهد. در این میان چه میوه و سبزیجاتی حاوی فیبر بیشتری بوده و برای بدن مفیدند؟ مواد غذایی حاوی دو نوع فیبر محلول و نامحلول هستند، هر کدام از این فیبرها چه نقشی در بدن دارند؟ دفع کمتر از سه بار در هفته یبوست نام دارد. برای جلوگیری از این مشکل خوردن فیبر زیاد همراه با آب فراوان توصیه می‌شود. فیبرها دیواره سلولی گیاهان و مهم‌ترین عامل دفع مواد زائد بدن هستند؛ خوب است بدانید انواع گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، فرآورده های لبنی، قند و چربی ها فیبر ندارد و تقریبا به طور کامل جذب بدن شده و تولید مدفوع نمی‌کند، در این میان خوردن میوه و سبزی به دفع بهتر کمک می‌کند.
فیبرهای محلول، در آب حل شده و سرعت عبور غذا را کاهش داده و بازده جذب مواد مغذی همچون کلسیم، روی، آهن و منیزیم را افزایش می دهد، علاوه بر این به آنتی اکسیدان غلات، میوه و سبزی ها نیز چسبیده و مانع از بین رفتن آنها در طول دستگاه گوارش می‌شود. این فیبر بیشتر در جو، جوی دو سر، انواع حبوبات، سیب، پرتقال و هویج وجود دارد. 
اما فیبرهای نامحلول در آب حل نمی شود، ولی باعث افزایش حجم و نرمی مدفوع شده و با ایجاد گاز سبب تحریک عملکرد تخلیه می‌گردد. این فیبرها از غلیظ شدن مواد سرطان زا در مجرای گوارشی جلوگیری می‌کند. این فیبر بیشتر در سبوس گندم و برنج، انواع سبزی ها، سویا و حتی برخی مغزهای خام وجود دارد. 
در میان سبزی‌ها و میوه‌ها، جو، لوبیا، نخود، ذرت، خرما، اسفناج، گلابی و کلم بروکلی حاوی فیبر با مقادیر بالا هستند. سبزی خوردن، کرفس، برگ مو، هویج، سیب و پرتقال فیبر متوسط دارند و انواع آبمیوه‌های صنعتی و خانگی، انگور، کمپوت‌ها و میوه های بدون پوست فیبر کمی دارند. 
نکاتی برای دفع بهتر:
* مصرف آب فراوان در کنار سبزی‌های تازه
* خوردن سبزیجات و میوه‌ها بدون فریزکردن یا پختن
* مصرف غذاهای فیبری در کودکان باید کمتر از بزرگسالان باشد 
* نان سنگک و نانهای جو بیشترین فیبر را دارد و بهتر است برنج سفید را با برنج قهوه ای مخلوط و همراه سبزی، لوبیا سبز، عدس، کشمش و ماش بخورید
* سالاد را با آبلیمو و روغن زیتون سرو کنید  

 منبع : imna.ir

برچسب‌ها :